Vid huvudvärk, annan tillfällig smärta och feber

Ryggskott

Ryggskott

Ryggskott (akut lumbago) och andra typer av ryggsmärta är ett vanligt problem som drabbar de flesta någon gång i livet. Smärtan kan vara jobbig och göra att det blir svårt att röra sig som man brukar. Vissa får kortvariga och lindriga besvär medan andra dras med återkommande ryggskott. Oftast försvinner eller minskar värken av sig själv inom en eller ett par veckor.

 

Symtom vid ryggskott

Symtomen vid ryggskott kan uppkomma såväl plötsligt som smygande. Om värken uppstår plötsligt, t ex i samband med ett tungt lyft, kan det nästan kännas som att ryggen håller på att gå av. När värken smyger sig på kan man känna sig trött i ryggen samtidigt som värken förvärras över tid. Oftast uppstår besvären i ländryggen, den nedre delen av ryggen.

Orsaker

Orsaken till ryggskott är ofta oklar, men besvären börjar i många fall med att ryggen utsätts för någon typ av påfrestning. Smärtan kan härstamma från muskler, diskar, ledband eller leder mellan kotor. Ryggskott beror sällan på en skada eller sjukdom. Några som är i riskzonen för kroniska smärtor i ländryggen är de som är äldre, de som tidigare haft ryggproblem och de som lider av depression eller ångest.

Behandling av ryggskott

När man har ryggskott eller andra ryggsmärtor kan man prova egenvård i form av rörelse, värme, kyla och receptfria läkemedel.

Vad kan man själv göra?

Många tänker nog att absolut vila och stillhet är det bästa för en ond rygg. Tvärtom är det bra att röra på sig så mycket som möjligt. Om man blir sängliggande under en period ökar ofta stelheten, och därmed också smärtan. Vad man klarar av att göra när man har ryggskott beror på hur kraftig smärtan är. En lugn promenad kan öka blodcirkulationen och göra att man mår lite bättre. Om det är möjligt att arbeta trots smärtorna kan det vara en god idé, förutsatt att man inte jobbar med något som kan förvärra problemen, t ex tunga lyft.

När man ska vila eller sova med ryggskott kan det vara svårt att hitta en bra liggställning. Man kan prova att ha benen lite högre eller att ha en liten kudde under svanken (under magen om man ligger på mage). Även när man ska sova kan det hjälpa att ha benen på några kuddar. Vilken typ av säng som passar bäst när man har ryggskott är individuellt.

Värme och kyla

Värme och kyla kan lindra ryggskott, vilket alternativ som passar bäst kan man prova sig fram till.

Några tips för att behandla ryggen med värme:

Värmedyna

Värmeflaska

Varm dusch

Bastu

Om man vill lindra ryggvärk med kyla kan man prova att ha en kylklamp eller en ispåse mot det onda området. Man bör dock lindra in det i en frottéhandduk för att undvika att få hudskador. Det finns även speciella kylpåsar för ändamålet.

Receptfria läkemedel

Om man har tillfällig ryggvärk, som t ex ryggskott, kan receptfria läkemedel minska smärtan och göra att man blir mer rörlig. Risken för stillasittande och stelhet som leder till förvärrad smärta kan bli mindre om man lyckas röra på sig. Treo är en receptfri värktablett som lindrar tillfälliga smärttillstånd, som t ex ledvärk och muskelvärk i ryggen.

Tips och övningar för att förebygga ryggskott

Konditionsträning

Motion är ett bra sätt att få kroppen i rörelse och undvika stelhet. Några exempel på konditionsträning är cykling, simning och aerobics. Ryggen kan även må bra av träning som är inriktad på rörlighet och balans, t ex dans, yoga och pilates.

Styrketräning

Att bli stark i rygg, mage och ben kan förebygga ryggskott. Om man haft problem med ryggen kan det vara bra att använda ett träningsprogram som utformats av en expert, t ex en sjukgymnast eller personlig tränare. Det är dock viktigt att alltid lyssna på kroppens signaler; träna inte om övningarna orsakar ömhet, smärta eller stelhet.

Kroppshållning och arbetsställning

Om man ofta har problem med ryggen bör man fundera på sin kroppshållning. Att träna upp sin bålstyrka kan bidra till att få en bättre hållning. Många sitter eller står också på ett onaturligt sätt på sin arbetsplats. En ergonom eller sjukgymnast kan hjälpa dig att göra din arbetsmiljö så hälsosam för ryggen som möjligt. Om jobbet är stillasittande är det bra att röra sig åtminstone en gång i timmen, det kanske finns plats för en promenad på lunchen? Det är också viktigt att sitta bra på fritiden, t ex bör inte soffan vara för mjuk eller låg.

Tunga lyft och städning

Vid tunga lyft är det viktigt att tillämpa en bärställning som är skonsam mot ryggen. Man ska hålla ryggen rak och böja benen samtidigt som man står rakt framför objektet man ska lyfta. Vrid aldrig kroppen i sidled under ett lyft. Ungefär samma princip gäller när man städar, vid t ex dammsugning; se till att böja på knäna och inte ryggen, och undvik att hålla för långt ner.

Faktaruta

När bör man söka vård?

Sök vård på en vårdcentral om ryggvärken inte blivit bättre inom ett par veckor, särskilt om du är i övre medelåldern.

Sök vård så fort som möjligt om du får domningar benen, svårigheter att kissa eller nedsatt känsel i de nedre delarna av kroppen.

Köp Treo online

Du kan köpa Treo på apotek och i dagligvaruhandeln, t.ex. i matvarubutiker och på bensinmackar. Treo kan även beställas online från vissa apotek. Om du vill se apotek nära orten där du befinner dig kan du använda vår apotekssökare för att hitta ett apotek.

Se apotek där du kan köpa Treo online