Vid huvudvärk, annan tillfällig smärta och feber

Konsten att långsiktigt förebygga och tillfälligt lindra huvudvärk

Hur kan jag förebygga och lindra min huvudvärk?

När huvudvärken är ett faktum kan det vara svårt att tänka på något annat. Den påverkar inte bara det allmänna välmåendet utan kan också förstöra koncentrationsförmågan och inte minst humöret. Här följer några tips för hur du kan förebygga huvudvärken innan den uppstår och lindra den när den ligger som ett mörkt moln över hela din tillvaro.

Slappna av

Lättare sagt än gjort, kanske du tänker. Det är helt riktigt, det krävs nämligen både tid och nya rutiner. Lyckligtvis finns en uppsjö av metoder som kan hjälpa dig på traven. Testa att ta en lång promenad, yoga eller massage. Ett par stretchövningar varje dag kan göra susen. Det finns också ett stort utbud av t.ex. appar, cd-skivor, YouTube-filmer med övningar på hur du tränar din kropp att slappna av. Ta hjälp av någon med sjukvårdsbakgrund för att finna bra övningar då det finns en uppsjö av oseriösa och direkt skadliga rekommendationer på nätet.

Rör på dig

Du har säkert hört alla fördelarna tusentals gånger, men fysisk träning är mirakelmedicin mot spända muskler. När blodcirkulationen ökar stärker du musklerna, kroppshållningen förbättras och nacken avlastas. Sitter du och häckar framför en dator hela dagarna – byt arbetsställning med jämna mellanrum! Fysisk aktivitet är faktiskt utmärkt även när huvudvärken redan slagit till, även om det kanske inte är det man helst av allt vill göra just då.

Ta en huvudvärkstablett

För lindring av tillfällig huvudvärk kan en värktablett ge snabb och effektiv hjälp. Det finns värktabletter som innehåller olika aktiva ämnen. För att undvika felanvändning och välja rätt värktablett för just dig, läs alltid bipacksedeln och ta aldrig högre doser än vad som anges. Om du är osäker på vad som gäller, rådfråga apotekspersonalen. 

Läs mer om olika typer av värktabletter här.

Drick

För lite vätska i kroppen kan leda till huvudvärk och så se till att dricka ett par stora glas vatten dagligen. Det behöver kanske inte nämnas att det även är en god idé att vara försiktig med alkohol om man vill undvika att drabbas av huvudvärk dagen efter.

Skriv

Anteckna när huvudvärken dyker upp, hur den yttrar sig och vad som råder bot eller förvärrar smärtan. Att föra din huvudvärksdagbok kanske inte direkt resulterar i en kioskvältare, men kan vara ett utmärkt sätt att se mönster och orsaker och på sikt förebygga smärtan.

Stressa mindre

Stress av olika slag är en vanlig utlösande faktor till huvudvärk och kan ses som en signal från vår egen kropp om att vi behöver ta det lite lugnt. 

När man tänker på det är det ju faktiskt väldigt onödigt att stressa. Försök helt enkelt eliminera stressmoment i din vardag. Några tips för att minska onödig stress och huvudvärk:

  1. Tänk på hur du andas – När man blir stressad andas man ofta ytligt och snabbt. Ett bra knep för att få ner pulsen och stresshormonerna är att tänka på hur du andas. Ta några djupa andetag där du får ner andetagen i magen. Magen ska spännas ut när du andas in och dras ihop när du andas ut. 
  2. Ta en sak i taget – När man har mycket att göra kan det ibland kännas övermäktigt och svårt att veta var man ska börja. Men om du börjar med att ta tag i en grej som inte är särskilt svår eller krånglig så känns det oftast lite lättare. Kom också ihåg att det är helt okej att be om hjälp när du behöver det.
  3. Rör på dig. Men på rätt sätt – Motion gör att stresshormonet kortisol försvinner och om du är vältränad klarar din kropp mer stress.  Men i vissa fall kan den annars så sunda motionen bygga på stressen under en redan hektisk vardag. Om du till exempel har en fulltecknad kalender och ovanpå det bokat in flera hårda träningspass i veckan kan träningen bli ytterligare en stressfaktor.

Ät

För många är det näringsintaget som spökar vid huvudvärksattacker. Ät ordentliga måltider och se till att få i dig mellanmål, så håller du blodsockernivån uppe under dagen. Tänk på mat som bränsle för din kropp.

Massera

Huvudvärk kan lindras genom massage och ger dig samtidigt en möjlighet att slappna av. Ofta är det i tinningarna och vid fästena för käkmusklerna som huvudvärken sitter, så börja där.

Sov

Sömnen är kroppens tid för återhämtning och för att minska risken för huvudvärk under dagen bör man försöka få mellan 7-8 timmars sömn per natt. 

Vissa nätter är det dock omöjligt att få en hel natts sömn och det kanske inte är helt lätt att ta sig en tupplur på jobbet eller i skolan, tangentbordet är ingen vidare huvudkudde, men har ni ett vilorum så försök utnyttja det. Är du hemma så kryp ner i sängen en stund.

Kom ihåg att även för mycket sömn kan utlösa huvudvärk. Vet du om att du har lite ojämna sovrutiner kan det vara bra att försöka se över hur mycket eller hur lite du sover.

Kolla synen

Kisar du ständigt? Går bokstäverna ihop? Är du trött i ögonen på eftermiddagen? Boka tid hos en optiker för det kan vara din dåliga syn som ger dig huvudvärk.


Sök hjälp

Om huvudvärken trots allt fortsätter att komma ofta och inte riktigt släpper – sök vård. Om huvudvärken kommer plötsligt, eller i samband med hög feber och stelhet i nacken, vänd dig till din vårdcentral eller akutmottagning.